Followers

Saturday, 23 July 2011

smile as long as u can darling :)



senyum itu sedekah. tak perlu kata apa-apa. senyum adalah segalanya! ouyess!


kelebihan senyum :)
1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa nerupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot
muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan 
jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang 
dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan
sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan. 

8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa.
Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .

9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).

10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti
kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland
menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.

14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, cuma
sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan
sesebuah ikatan.

15. Pujangga menyebut : 

" SENYUM ITU KELOPAK. 

KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA". :)

Monday, 18 July 2011

hye. assalamualaikum. :)
 now i'm having a practical for 5 months at BARD SDN BHD that produce a useful product known as chateter. ok. jangan buat muka xfaham. i already know yg anda mesti xtahu what actually CHATETER is.  it use for remove urine from the bladder especially for those had been eccident.  ok lah. i am under calibration dept. my leader is en. harmizi. dept tu ok. tapi di situ kan, i a little bit pemalu laaa.. cbb saya segan! everybody knows my name.! even pakcik repair air-cond! erghhhh. bila nak ke cafe mesti kena menghadap diowg. saya akan tersimpul malu sambil jalan, tak lupa juga jalan like a clown atau kartun bini popye. dah la kt dept tu i'm the youngest. tapi kannnnnnnnn. the most important is that factory has malaysian workers only. almost malay, then chinese, then indian. kilang tu jugak berkonsepkan islamik. i really really love that way. time zohor semua muslim berjemaah. sukaaaaaaa. pastu kannn. girls & aunts wearing baju kurung just like raya u know. cumel............. very islamic! sopan jer semua. pastu kan, allowance rm12 everyday including food allowance. ok lah kan. syukur. dapat ilmu lagiiiii. mana cek nak cari haa.. that's all.
take care. jangan lupa, kita buat apa pun, mesti ikhlas. insyaallah, we will be happy even masalah dtg bertubi-tubi.hikhik macam nenek pulak bagi nasihat memanjang.
have a good day. assalamualaikum :)

Friday, 15 July 2011

Surah Al-Kahfi (surah ke-18 mengandungi 110 ayat)

Daripada Umar berkata: Nabi SAW telah bersabda:
“Sesiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit. Untuknya cahaya di hari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat”

kelebihan surah al-kahfi
  • Untuk menghindari diri dari tipu muslihat DAJJAL, amalkan lah membaca / menghafal sepuluh ayat yang pertama dan sepuluh ayat yang terakhir dari surah Al-Kahfi.


Kandungan Utama Surah Al-Kahfi
1. Hikayat Sohibul Kahfi (pemuda2 beriman)

2. Kisah Nabi Musa & Nabi Khidir AS

3. Kisah Zulkarnain dan Ya'juj & Ma'juj


Hadis Rasulullah SAW

Dari Ali r.a berkata: "Barangsiapa membaca Surah al-Kahfi pada hari Jumaat, maka dia akan terhindar dari segala fitnah sehingga lapan hari yang akan datang walaupun dajjal keluar, dia akan terhindar daripadanya." (Tafsir Ibnu Kathir)

Dari Abu Darda r.a meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Barangsiapa membaca tiga ayat daripada surah al-Kahfi, akan terhindar daripada fitnah dajjal." (HR Tirmizi)

Dari Abu Darda r.a meriwayatkan bahawa nabi s.a.w bersabda: "Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat daripada awal surah al-Kahfi, akan terhindar daripada fitnah dajjal. Dalam riwayat yang lain dinyatakan daripada akhir surah al-Kahfi." (HR Muslim)

Dari Sauban r.a meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat terakhir daripada surah al-Kahfi, maka sesungguhnya pembacaannya itu menghindarkannya daripada fitnah dajjal. (HR Nasai)

Dari Abu Said al-Khudri r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Barangsiapa yang membaca surah al-Kahfi (dengan huruf dan pembacaan yang betul) sebagaimana ia diturunkan, maka surah itu akan menjadi cahaya pada hari kiamat daripada tempat tinggalnya sehingga ke Mekah dan barangsiapa membaca sepuluh ayat yang akhir daripadanya, kemudian dajjal keluar, dajjal tidak dapat menguasainya." (HR Mustadrak Hakim)



jom kita amalkan membaca Surah Al-Kahfi pada setiap hari jumaat yang barakah ini ..
Sesungguhnya kita hanya mengharapkan keredhaan Allah SWT. <3 <3 <3

Tuesday, 12 July 2011

wordless wednesday  
  
LOVELY R O S E S


Sunday, 10 July 2011

E to the G to the O

Assalamualaikum. chat x??? :)

entry kali nie eya nak discuss pasal 1 word! egoooooooooooooooooooo....

memang memeningkan kepala otak bila berkomitmen dgn orang yang ego ini. seriously. 

SUSAH NAK FAHAM ! itu salah, ini salah..

mostly lelaki yang ada sifat TAK COMEL nie. tolong lah. jangan lah bagi girls pening cik abang cik abang..

penat laaaa.... xkan saya cakap 'rating' pun dah benci.. bukan niat saya nak tunjuk pandai nak speaking bagai la awakk..
sekadar menggunakan ayat biasa sajer.. jangan la nak marahhh..


awak nak saya nanes mcm nie?? xhdoh pulak kannn..  pastu off fon cne? pastu 'kepak' sim cne??? kita jugak yang merana kannn... :)

untuk mengelakkan hal demikian terjadi, dinda rasa baik lah awak kurangkan ego tuu..
manyak keshian cme dinda.. rasa kurang selera cbb duk makan hati jerr.. s.a.k.i.t tauu 

ok. some tips for myself :
plz take it seriously wan nur fathiyah wan sahabiri !

1st. haruslah bersabar

2nd. senyum jerr

3rd. jangan layan cgt perasaan tak puas hati

4th. istighfar

5th. berdoa pada Nya lembut kan hati awak

focus pada buku itu


hehe ok lah. take care yer my dear follower. remember. 
take 5 before 5. :)





assalamualaikum


Thursday, 23 June 2011

BIDADARI CANTIK


 Ingatlah, cantiknya seorang isteri, layaknya hanya di mata suami. 
Cantiknya seorang puteri, layaknya hanya pada pandangan ibu bapa untuk menjaga dan memelihara dirinya sebelum dimiliki. 
Seorang muslimah itu tinggi martabatnya dalam Islam. Semoga penghargaan dari Allah ini akan kekal bertahan dan tidak mudah rebah menyembah bumi. 
Allah maha Pengampun lagi Maha Mengasihani..
semakin kita cuba mendekatiNya, semakin Dia dekat dengan kita. 
Biarlah seluruh dunia membenci kita dan menjauhi kita, tapi ingat, Allah sentiasa ada bersama kita.

that's all.. assalamualaikum :)

Wednesday, 22 June 2011

JOM ISI BORANG CINTA :)


Assalamualaikum ..

sihat tak my dear follower?? dh mam?
ermmm....pe cer? gf/bf ok? tade masalah?
eyh....lupa pulak..
actlly eya nak share something nie..
satu borang..
borang date dgn...ehemmmm
kalau eya kata date dgn eya mesti korang ingat eya nie MENTAL bukan?
ok..nasib eya still waras.. otak masih centre..

actly borang sukarelawan lah!!
kena prank..yeyeyyyyyyyyy
ermm..poyo nyer kan nk isi borang sukarelawan..apa kes..
manyak benda lagi boleh buat kan?kan?

ermm..kalau ada yang nanak jadi sukarelawan..boleh terus baca entry nie.
korang boleh jenguk link nie




this is for Palestine..

SELAMATKAN AL-AQSA..

youth! jom lah isi..jom lah...
once in our life being a volunteer gempak whatt  :)

sila is borang.kalau tak saya lempang
perlu kew buat cmtu?hihi

ok... kalau jadi sukarelawan, kita boleh bantu warga Palestine, eya kesian cgt tengok depa nie.jom sementara tulang-tulang kita still kuat, ada kudrat, kita buat pape yang patut dulu eyh.

korang boleh beri sumbagan dari segi tenaga, artikel, ceramah, multimedia dan fotografi.


SAYA NANAK JADI SUKARELAWAN! YEAH! :)









-they need us-

eya dah isi.. anda?  
that's all..
 take care.  assalmualaikum. :)



Tuesday, 21 June 2011

PALESTINE WILL BE FREE!

  Dear Palestinian,
 Move forward.. waving ur flag.. we'll pray for ur freedom.. ALLAHUAKBAR..



don't stop praying boy.. ALLAH never leave u alone.. ALLAHUAKBAR!
they are fighting to eat

where is humanity?


I















PALESTINE WAVING FLAG

i cry every time i watch this video..

i want to share with u dear followers

support them..

pray for their freedom...

also boycot israel product...





korang juga boleh hulur sumbangan di :






for more information u can search at fb account. don't forget to click LIKE button eyh :)

that's all..tenkz for following. HEART U! <3 
assalamualaikum :)


Monday, 20 June 2011

KITAB C I N T A..


Drama arahan Erma Fatima ni adaptasi dari sebuah novel Kitab Cinta tulisan Taufiqrahman.  Drama yang berunsur islamik ini masih ditayangkan di saluran Al Hijrah Astro :)




Kitab Cinta banyak buat pengambaran di Acheh, suasana kampung yang damai dan tenang sangat cantik, anda boleh saksikan dalam promo drama baru Erma ni.
 Pelakon dalam Kitab Cinta ni ialah Hardy Hartono Danurussami sebagai Wali, Fazura sebagai Mustika, Feri Agus Suriandi sbg Irfan.





promo kitab cinta :)




Sinopsis Kitab Cinta dari Novel Taufiqrahman
Kisah bermula dengan kehadiran tujuh orang mahasiswa dan mahasiswi untuk membuat kajian di Kampung Telagasari. Kumpulan tersebut terdiri dari Rindu,Dewi, Intan, Zulaikha, Dicky, Doni dan Rangga. Di sana mereka telah bertemu dengan dua orang sahabat yang cukup akrab Umar dan Yusuf. Umar merupakan seorang mahasiswa sebuah universiti di kota manakala Yusuf hanyalah seorang pemuda yang mengabdikan diri pada kampung sahaja oleh kerana dihimpit kemiskinan.
Cinta Zulaikha terhadap Yusuf dinyatakan melalui surat-surat Zulaikha yang dikirimkan kepada Yusuf sekembalinya ke kota. Namun Yusuf dengan berhati-hati membalas surat tersebut agar tidak memberikan pengharapan mahupun tidak melukakan hati Zulaikha.
Namun begitu tanpa disedari, Atikah teman sekampung serta jiran Yusuf turut mencintainya secara senyap-senyap. Perkara ini menjadi buah mulut orang kampung mengenai dua gadis yang mendambakan cinta Yusuf. Ianya membuatkan Yusuf dan ayahnya Ya’kub menjadi serba salah. Apatah lagi Atikah dan ibunya menggunakan pelbagai cara untuk menawan hati Yusuf. Maka timbulah fitnah yang diada-adakan oleh ibu Atikah terhadap Yusuf yang menyebabkan dia membawa diri jauh ke kota demi mengelak berlakunya fitnah yang lebih buruk.
Manakala Zulaikha pula oleh kerana kerinduan cintanya kepada Yusuf, telah mengambil keputusan untuk pergi menemui Yusuf di desa Telagasari. Namun, ternyata kedatangannya itu agak terlewat kerana Yusuf telah pun membawa dirinya ke kota. Maka Zalaikha nekad untuk tinggal di desa itu demi menjaga Ya’kub, ayah Yusuf walaupun ditolak orang tua itu. Zulaikha tinggal bersama Atikah dan ibunya tanpa mengetahui bahawa Atikah dan ibunya telah merancang untuk menghancurkan cinta Zulaikha dan Yusuf dengan memasukkan Umar, sahabat baik Yusuf sendiri sebagai orang ketiga. Maka oleh kerana kesunyian tanpa Yusuf, cinta Zulaikha telah beralih arah kepada Umar.
Di kota, Yusuf bekerja sebagai tukang pengilap kasut disebuah Masjid. Dia juga turut mendapat kepercayaan tuan imam untuk bertugas secara sambilan sebagai muazzin dan penceramah. Disitulah yang membawa kepada pertemuan dengan Ahsin Wijaya, ayah Zulaikah tanpa pengetahuannya. Pak Ahsin begitu tertarik dengan akhlak Yusuf sehinggakan dia menawarkan Yusuf untuk bekerja dirumahnya sebagai tukang kebun. Pak Ahsin telah menguji keikhlasan dan amanah Yusuf dengan beberapa kejadian, namun ternyata Yusuf adalah kuat imannya.
Di desa Telagasari, penduduk heboh memperkatakan bahawa Zulaikha dan Umar akan berkahwin. Ramai penduduk yang mengutuk serta membenci Zulaikha dan Umar. Bagi mereka, Zulaikha merupakan seorang yang munafik dalam cintanya terhadap Yusuf. Manakala Umar pula merupakan penjahat yang sanggup menikam sahabatnya sendiri Yusuf dengan merampas cinta Zulaikha.
Tapi segala-galanya terbongkar pada hari pertunangan antara Umar dan Zulaikha. Bersaksikan semua hadirin termasuk Yusuf dan ayahnya, Umar mendedahkan bahawa Umar sengaja berbuat demikian seolah-olah mencintai dan akan mengahwini Zulaikha demi keselamatan Zulaikha sendiri. Umar tahu perancangan jahat Atikah dan ibunya, lalu berpura-pura mencintai Zulaikha agar Zulaikha terselamat dari perancangan yang lebih jahat lagi. Umar memberitahu dia sekali-kali tidak akan tergamak untuk menghancurkan cinta sahabatnya sendiri. Lalu menyerahkan Zulaikha kepangkuan Yusuf dengan selamatnya.
if u have watching this movie, berapa rating yang anda kasi?
kalau eya 5 star coz cte nie penuh penghayatan. ouwwww...
cinta islamik gituu.. tengok tau!!!
sekian, asslamualaikum :)


Sunday, 19 June 2011








It's always been about me, myself, and I
I thought relationships were nothing but a waste of time
I never wanted to be anybody's other half
I was happy saying I had love that wouldn't last
That was the only way I knew 'til I met you

You make we wanna say
I do, I do, I do, do do do do do do do
Yeah, I do, I do, I do, do do do do do do do
Cause every time before it's been like
Maybe yes and maybe no
I can live without it, I can let it go
Ooh what did I get myself into?
You make we wanna say I do, I do, I do, I do, I do, I do

Tell me is it only me
Do you feel the same?
You know me well enough to know that I'm not playing games
I promise I won't turn around and I won't let you down
You can trust I've never felt it like I feel it now
Baby there's nothing, there's nothing we can't get through

So can we say
I do, I do, I do, do do do do do do do

[ From: http://www.metrolyrics.com/i-do-lyrics-colbie-caillat.html ]

Oh baby, I do, I do, I do, do do do do do do do
Cause every time before it's been like
Maybe yes and maybe no
I won't live without it, I won't let it go
What more can I get myself into?
You make we wanna say

Me, a family, a house, a family
Ooh, can we be a family?
And when I'm eighty years old I'm sitting next to you

And we'll remember when we said
I do, I do, I do, do do do do do do do
Oh baby, I do, I do, I do, do do do do do do do
Cause every time before it's been like
Maybe yes and maybe no
I won't live without it, I won't let us go
Just look at what we got ourselves into
You make we wanna say I do, I do, I do, I do, I do, I do,
Love you





yeah.. i do.. 5 years more. 
hope cinta kita diredhai ALLAH..

p e a c e :)




apa itu HIJAB eyh????

HIJAB???? 

HIJAB or something tht we col tudung ialah  pakaian yang digunakan untuk menutup bahagian kepala seorang wanita

Bertudung adalah perintah Allah kepada setiap wanita Islam. Setelah seseorang wanita memeluk Islam maka wajib baginya bertudung sebagai sebahagian dari menutup aurat. surah An-Nuur ayat 31: "Hendaklah mereka menutupkan khumur (kerudung-nya) ke dadanya."



Darjah pemakaian tudung berbeza-beza mengikut tempat.
  • Di sesetengah negara Arab, pemakaian tudung (atau salah satu keluarganya) diwajibkan. Di sesetengah negara lain pula, ia tidak diwajibkan, tetapi merupakan adat masyarakat.
  • Di sesetengah tempat seperti di rantau Asia Tenggara, tudung dilihat sebagai pilihan peribadi. Ia merupakan hak wanita itu sendiri untuk memakainya atau tidak.
  • Di sesetengah tempat lain pula, terutamanya di dunia barat, terdapat larangan untuk memakai tudung di tempat-tempat tertentu.



Fesyen dan jenis tudung juga berbeza-beza mengikut adab setempat:

*Burka menutup seluruh badan manakala niqab menutup seluruh kepada.
*Tudung labuh atau mini telekung.
*Tudung bersegi seperti tudung bawal.
*Tudung sarung atau tudung mini.
*Selendang.
*Skarf.


contohnya :


ok.dokie.. eya in the middle :)






one word for muslimah is BEAUTIFUL...!! 
apa pun, hijab adalah untuk menutp aurat muslimah.
setiap orang, pelbagai cara pemakaiannya.
depends on their imaan..
but plsssss.. jangan lah berhijab tapi berbogel. u know what i mean :)

menutup aurat x rugi.. just imagine coklat cadbury yang teramatlah delicous berada di atas meja.. dibiarkan selama 5 minit.
mesti abg lalat dah landing kan?? besh punya kan?
then after 30minutes, coklat itu pun berubah mejadi busuk. tak enak dimakan. poisoning. wekxxx

memang xlah nak jadi coklat busuk kann..HIHI
so apa lagiiiii..say tanak jadi coklat busuk!
  and say "saya nak jaga aurat saya!! ouyess! :)"


okesy...that's all..nak tito.. sweetdreams my sweet followers.
assalamualaikum
mmuahxxx <3 <3 <3